Nu har jag börjat med en ny medicin som heter Victoza.

Från patientbroschyren:

Victoza® är en så kallad analog av det kroppsegna hormonet GLP-1. Det verkar genom att se till att insulin från bukspottkörteln endast frisätts när blodsockernivåerna blir för höga, vilket minskar risken för blodsockerfall. Victoza® efterliknar effekterna av hormonet GLP-1 som bidrar till att bland annat sänka blodsockret och ge långsammare tömning av magsäcken.

Vad är GLP-1? GLP-1 (glukagon-liknande peptid 1) är ett av kroppens egna hormoner. Det frigörs i tarmen när vi äter. GLP-1 ser till att betacellerna i bukspottkörteln producerar och frisläpper insulin.

Förhoppningen är att jag ska sluta med insulin och klara mig med Victoza och Metformin. 

 
Fördelen, förutom att man slipper insulin, är att man tar sprutan en gång om dagen. Man ska heller inte behöva kolla blodsockret hela tiden. 
 
Så här står det i patientbroschyren:
När du inleder behandlingen med  Victoza® kan du under de första veckorna uppleva ett lätt illamående och/ eller diarré. Dessa symtom uppstår i allmänhet bara inledningsvis och är av övergående karaktär. Det kan hjälpa om du äter mindre portioner samt undviker stora måltider och fet kost under en period.
 
Jag startade medicinering i fredags (18/8) med ingångsdosen 0,6 mg, halverade långtidsinsulinet till 8 E Lantus och halva måltidsinsulinet NovoRapid till 2 E. Både fredagen och lördagen gick det bra, kände bara lite illamående. Var på dop under lördagen och det gick bra, men jag åt mindre än jag brukar göra. 
Under söndagen blev illamåendet värre och värre och till slut fick jag gå och kräkas. Kände mig något bättre efter det men mådde illa resten av dagen och hade ingen matlust alls. 
Under måndagen och tisdagen mådde jag lite illa men inga kräkningar. Lite magkramper som släppte efter att jag själv släppt väder (det var inga små diskreta fisar :-) ). Jag brukar sällan rapa men nu har jag riktigt illasmakande rapningar. 
I dag onsdag mår jag lite bättre, illamåendet är bättre och inte lika mycket fisar och rapar. 
 
Jag äter mycket mindre än jag brukar, jag blir mätt mycket fortare. Medicinen gör att magsäcken tömmer sig långsammare och man blir därför mätt snabbare och mättnadskänslan håller i sig längre. Sedan gör ju illamåendet att jag inte är så himla sugen på att äta. Detta har gjort att jag gått ner 1,9 kg sedan i lördags. Det finns några kg till att ta på så det gör inget alls. 
 
Jag har sänkt mitt medelblodsocker de senaste sju dagarna från 6,4 till 6,0.
 
På fredag den 25/8 är det meningen att jag ska gå upp i dos till 1,2 mg och ta bort långtidsinsulinet. Jag har inte behövt ta måltidsinsulinet en enda gång hittills. 
 
Det har varit skönt att jag har haft semester den här veckan, det hade inte varit särskilt kul att jobba och må illa hela tiden. 
 
Det är ingen billig medicin, en spruta kostar 500 kronor och räcker i 15 dagar vid full dos. Man kommer dock fort upp i högkostnadsskyddet. 

Kommentera

Publiceras ej