Helgen och de första dagarna var lugna och sköna hemma. Jag tog blodsocker före och efter varje måltid, det låg fortfarande högt. På tisdagen ringde jag till diabetessköterskan Christina på vårdcentralen. Jag fick komma till henne på torsdagen den 13/10. Vi pratade om vilka symptom jag hade haft och hon undersökte mig lite. Vi pratade även om insulindoserna. Hon tyckte att jag även skulle börja med tabletten Metformin för att öka insulinkänsligheten. Jag skulle även höja Lantus till 14 E istället för 10 E som jag hade tidigare. Jag fick komma tillbaka nästa morgon för att ta en massa prover eftersom jag skulle vara fastande när proverna togs. Fick även ta ett nytt EKG. Vi kom överens om att hon skulle ringa den 18/10 igen för att se hur det hade gått. Den 18/10 ringde Christina för att se hur det hade gått. Blsr hade gått ned lite men inte tillräckligt, jag ska höja Lantus till 16 E och nu ska jag börja med att ta 4 E NovoRapid innan alla måltider (förut hade jag tagit efter måltiderna om blsr var över 15). Jag ska även kontrollera blsr innan och efter varje måltid ett tag till. Jag ska nu också höja dosen Metformin till en tablett på morgonen och en tablett till kvällen. Nu ska jag hålla på så här tills vi hörs igen den 25/10.

Kommentera

Publiceras ej