Jag har fått diabetes. Detta upptäcktes när jag sökte först på Jourcentralen fredagen den 30 september. Jag hade i c:a fem dagar haft ont högt upp i bröstbenet och under torsdagen den 29/9 började jag känna mig febrig. Det gjorde jätteont i bröstbenet när jag låg ner på rygg och även när jag lutade mig framåt. Med lite Ibumetin så funkade det i varje fall och jag gick till jobbet på fredagen. Kände mig inte på hugget direkt men jag fixade att jobba hela dagen. På kvällen när jag och Benny käkade tacos så kände jag att det det var något som inte stämde.
Jag ringde 1177 och efter en halvtimma kom jag fram och beskrev mina symptom. Sköterskan tyckte jag skulle åka till Jourcentralen så det var bara att sätta mig i bilen och köra dit. Kom fram kl 20:45. Sköterskan på Jourcentralen spände ögonen i mig och frågade varför jag sökte just nu och inte hade sökt min vårdcentral. Jag förklarade att inte hade tänkt söka ikväll men att jag kände att något var fel och att 1177 tyckte jag skulle åka. Fick vänta en stund i väntrummet innan jag kom in till läkaren. Hon lyssnade på mina lungor och hjärta och tittade mig i halsen. Sa att jag var lite röd i halsen och att jag hade nog en infektion i kroppen men det var inget som man behandlade. Hon tänkte lite till och sa att vi tar en CRP (snabbsänka). Den visade sig vara 169, om man är frisk ska den vara c:a 5 eller mindre.
Hon ville då inte skicka hem mig utan skrev en remiss till akuten så det var bara för mig att köra till akuten istället. Efter att ha suttit i väntrummet i en timma fick jag komma in till triagen och sedan fick jag komma till ett undersökningsrum. Där fick jag vänta i 1,5 timma sköterskorna kom in emellanåt och tog parametrar. Min puls var ganska hög på 110-120 och saturationen runt 90%. De tog även ett blodsocker som var 18,6 vilket var lite som en chock eftersom jag inte har haft några symptom så som ökade urinmängder eller törst.
Vid 01:30 kom äntligen läkaren. Han kände naturligtvis igen mig, han har varit hos oss på strokeenheten några gånger. Han gjorde ett ultraljud av mina lungor och hittade en lunginflammation. Jag fick erbjudandet att läggas in men jag ville hellre åka hem. Erik skrev ut en kur med Kåvepenin. Vi kom överens om att jag skulle kontrollera mitt blodsocker på jobbet några gånger och om det var fortsatt förhöjt skulle jag själv ta kontakt med vårdcentralen.

Kommentera

Publiceras ej