För två veckor sedan var jag hos diabetessköterskan för kontroll. Mitt långtidsblsr HbA1c var 41. Alla andra värden var också bra.
Kruxet är att jag de senaste veckorna har mått så illa så jag inte har kunnat äta så mycket. Victoza gör ju att jag blir mätt snabbare, men illamåendet gjorde att jag inte ens kunde äta det lilla jag behövde. Jag hade gått ner 9 kg i vikt sedan jag började med Victoza för två månader sedan.
När jag någon gång glömt att ta Metformintabletten så mådde jag inte alls lika illa. Sköterskan tyckte jag skulle sluta med Metformintabletten ett tag för att se om matlusten kom tillbaka. Redan dagen efter jag slutade med Metformin så mådde jag mycket bättre. Nu har jag varit utan Metformin i två veckor, blodsockret har gått upp lite men är inte oroväckande högt. Jag mår mycket bättre och har fått tillbaka matlusten och kan äta tills jag blir mätt. Jag har slutat att gå ner i vikt, men jag är på en vikt som jag är nöjd med. Har BMI 24-25 nu. Jag ska fortsätta utan Metformin ett tag till, om några veckor ska jag prata med diabetessköterskan igen och så får vi se om jag behöver någon annan tablett istället för Metformin.

Kommentera

Publiceras ej